Obchodní podmínky
OBCHODNÍ
PODMÍNKY
obchodní společnosti
Demonstrační firma Bikeshop Olomouc, spol. s
r.o.
se sídlem Ostružnická 20, Olomouc
77900
identifikační číslo: ……
zapsané v obchodním rejstříku vedeném ……, oddíl
……, vložka ……
pro prodej zboží prostřednictvím
on-line obchodu umístěného na internetové adrese
https:demo.k2.cz/eshoprespo
1. ÚVODNÍ
USTANOVENÍ
Tyto obchodní
podmínky (dále jen „obchodní podmínky“) obchodní společnosti Demonstrační firma
Bikeshop Olomouc, spol. s r.o., se sídlem Ostružnická 20, Olomouc 77900,
identifikační číslo: ……, zapsané v obchodním rejstříku vedeném ……, oddíl……,
vložka …… (dále jen „prodávající“) upravují v souladu s ustanovením §
1751 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „občanský zákoník“) vzájemná práva a povinnosti
smluvních stran vzniklé v souvislosti nebo na základě kupní smlouvy (dále
jen „kupní smlouva“) uzavírané mezi prodávajícím a jinou fyzickou osobou (dále
jen „kupující“) prostřednictvím internetového obchodu prodávajícího.
Internetový obchod je prodávajícím provozován na webové stránce umístěné na
internetové adrese https://demo.k2.cz/eshoprespo (dále jen „webová stránka“), a to
prostřednictvím rozhraní webové stránky (dále jen „webové rozhraní obchodu“).
1.1. Obchodní podmínky se nevztahují na případy, kdy osoba, která má v úmyslu nakoupit zboží od prodávajícího, je právnickou osobou či osobou, jež jedná při objednávání zboží v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci svého samostatného výkonu povolání.
1.2. Ustanovení
odchylná od obchodních podmínek je možné sjednat v kupní smlouvě. Odchylná
ujednání v kupní smlouvě mají přednost před ustanoveními obchodních podmínek.
1.3. Ustanovení
obchodních podmínek jsou nedílnou součástí kupní smlouvy. Kupní smlouva a
obchodní podmínky jsou vyhotoveny v českém jazyce. Kupní smlouvu lze uzavřít v
českém jazyce.
1.4. Znění
obchodních podmínek může prodávající měnit či doplňovat.
Tímto ustanovením nejsou dotčena práva a
povinnosti vzniklá po dobu účinnosti
předchozího znění obchodních
podmínek.
2. UŽIVATELSKÝ
ÚČET
2.1. Na základě
registrace kupujícího provedené na webové stránce může kupující přistupovat
do svého uživatelského rozhraní. Ze svého uživatelského rozhraní může
kupující provádět objednávání zboží (dále jen „uživatelský účet“). V případě,
že to webové rozhraní obchodu umožňuje, může kupující provádět objednávání
zboží též bez registrace přímo z webového rozhraní obchodu.
2.2. Při
registraci na webové stránce a při objednávání zboží je kupující povinen
uvádět správně a pravdivě všechny údaje. Údaje uvedené v uživatelském účtu
je kupující při jakékoliv jejich změně povinen aktualizovat. Údaje
uvedené kupujícím v uživatelském účtu a při objednávání zboží jsou
prodávajícím považovány za správné.
2.3. Přístup
k uživatelskému účtu je zabezpečen uživatelským jménem a heslem. Kupující
je povinen zachovávat mlčenlivost ohledně informací nezbytných k přístupu
do jeho uživatelského účtu.
2.4. Kupující
není oprávněn umožnit využívání uživatelského účtu třetím osobám.
2.5. Prodávající
může zrušit uživatelský účet, a to zejména v případě, kdy kupující svůj
uživatelský účet déle než …… nevyužívá, či v případě, kdy kupující poruší své
povinnosti z kupní smlouvy (včetně obchodních podmínek).
2.6. Kupující
bere na vědomí, že uživatelský účet nemusí být dostupný nepřetržitě, a to
zejména s ohledem na nutnou údržbu hardwarového a softwarového vybavení
prodávajícího, popř. nutnou údržbu hardwarového a softwarového vybavení
třetích osob.
3. UZAVŘENÍ KUPNÍ SMLOUVY
3.1. Veškerá
prezentace zboží umístěná ve webovém rozhraní obchodu je informativního
charakteru a prodávající není povinen uzavřít kupní smlouvu ohledně tohoto
zboží. Ustanovení § 1732 odst. 2 občanského zákoníku se nepoužije.
3.2. Webové
rozhraní obchodu obsahuje informace o zboží, a to včetně uvedení
cen jednotlivého zboží a nákladů za navrácení zboží, jestliže toto zboží ze
své podstaty nemůže být navráceno obvyklou poštovní cestou. Ceny zboží
jsou uvedeny včetně daně z přidané hodnoty a všech
souvisejících poplatků. Ceny zboží zůstávají v platnosti po dobu,
kdy jsou zobrazovány ve webovém rozhraní obchodu. Tímto ustanovením není
omezena možnost prodávajícího uzavřít kupní smlouvu za individuálně
sjednaných podmínek.
3.3. Webové
rozhraní obchodu obsahuje také informace o nákladech spojených s balením a
dodáním zboží. Informace o nákladech spojených s balením a dodáním zboží
uvedené ve webovém rozhraní obchodu platí pouze v případech, kdy je zboží
doručováno v rámci území České republiky.
3.4.
Pro objednání zboží vyplní kupující objednávkový
formulář ve webovém rozhraní obchodu. Objednávkový formulář obsahuje
zejména informace o:
3.4.1. objednávaném zboží
(objednávané zboží „vloží“ kupující do
elektronického nákupního košíku webového
rozhraní
obchodu),
3.4.2. způsobu úhrady
kupní ceny zboží, údaje o požadovaném způsobu
doručení objednávaného zboží a
3.4.3. informace o
nákladech spojených s dodáním zboží (dále
společně jen jako
„objednávka“).
3.5. Před zasláním objednávky
prodávajícímu je kupujícímu umožněno zkontrolovat a měnit údaje, které do
objednávky kupující vložil, a to i s ohledem na možnost kupujícího
zjišťovat a opravovat chyby vzniklé při zadávání dat do objednávky.
Objednávku odešle kupující prodávajícímu kliknutím na tlačítko „Odeslat
objednávku“. Údaje uvedené v objednávce jsou prodávajícím považovány za
správné. Prodávající neprodleně po obdržení objednávky toto obdržení
kupujícímu potvrdí elektronickou poštou, a to na adresu
elektronické pošty kupujícího uvedenou v uživatelském účtu či
v objednávce (dále jen „elektronická
adresa kupujícího“).
3.6. Prodávající
je vždy oprávněn v závislosti na charakteru objednávky (množství zboží,
výše kupní ceny, předpokládané náklady na dopravu) požádat kupujícího o
dodatečné potvrzení objednávky (například písemně či telefonicky).
3.7. Smluvní
vztah mezi prodávajícím a kupujícím vzniká doručením přijetí objednávky
(akceptací), jež je prodávajícím zasláno kupujícímu elektronickou poštou, a
to na adresu elektronické pošty kupujícího.
3.8. Kupující
souhlasí s použitím komunikačních prostředků na dálku při uzavírání kupní
smlouvy. Náklady vzniklé kupujícímu při použití komunikačních prostředků na
dálku v souvislosti s uzavřením kupní smlouvy (náklady na internetové
připojení, náklady na telefonní hovory) si hradí kupující sám, přičemž tyto
náklady se neliší od základní sazby.
4. CENA ZBOŽÍ A PLATEBNÍ PODMÍNKY
4.1. Cenu zboží a případné
náklady spojené s dodáním zboží dle kupní smlouvy může kupující uhradit
prodávajícímu následujícími způsoby:v hotovosti v provozovně prodávajícího
na adrese ……;v hotovosti na dobírku v místě určeném kupujícím v
objednávce; bezhotovostně převodem na
účet prodávajícího č. ……, vedený u společnosti …… (dále jen
„účet prodávajícího“); bezhotovostně prostřednictvím
platebního systému ……; bezhotovostně platební kartou; prostřednictvím
úvěru poskytnutého třetí osobou.
4.2. Společně
s kupní cenou je kupující povinen zaplatit prodávajícímu také náklady
spojené s balením a dodáním zboží ve smluvené výši. Není-li uvedeno
výslovně jinak, rozumí se dále kupní cenou i náklady spojené s dodáním
zboží.
4.3. Prodávající
nepožaduje od kupujícího zálohu či jinou obdobnou platbu. Tímto není
dotčeno ustanovení čl. 4.6 obchodních podmínek ohledně povinnosti
uhradit kupní cenu zboží předem.
4.4. V
případě platby v hotovosti či v případě platby na dobírku je kupní cena
splatná při převzetí zboží. V případě bezhotovostní platby je kupní cena
splatná do 14 dnů od uzavření kupní smlouvy.
4.5. V
případě bezhotovostní platby je kupující povinen uhrazovat kupní cenu zboží
společně s uvedením variabilního symbolu platby. V případě bezhotovostní
platby je závazek kupujícího uhradit kupní cenu splněn okamžikem připsání
příslušné částky na účet prodávajícího.
4.6. Prodávající
je oprávněn, zejména v případě, že ze strany kupujícího nedojde k
dodatečnému potvrzení objednávky (čl. 3.6), požadovat uhrazení celé
kupní ceny ještě před odesláním zboží kupujícímu. Ustanovení §
2119 odst. 1 občanského zákoníku se nepoužije.
4.7. Případné
slevy z ceny zboží poskytnuté prodávajícím kupujícímu nelze vzájemně
kombinovat.
4.8. Je-li
to v obchodním styku obvyklé nebo je-li tak stanoveno obecně závaznými
právními předpisy, vystaví prodávající ohledně plateb prováděných na
základě kupní smlouvy kupujícímu daňový doklad – fakturu. Prodávající
Demonstrační firma Bikeshop Olomouc, spol. s r.o plátcem daně z
přidané hodnoty. Daňový doklad – fakturu vystaví prodávající kupujícímu po
uhrazení ceny zboží a zašle jej v elektronické podobě na
elektronickou adresu kupujícího.
4.9. Podle
zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku.
Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v
případě technického výpadku pak nejpozději do 48
hodin.
5. ODSTOUPENÍ OD KUPNÍ SMLOUVY
5.1. Kupující bere na vědomí, že
dle ustanovení § 1837 občanského zákoníku, nelze mimo jiné odstoupit od
kupní smlouvy o dodávce zboží, které bylo upraveno podle přání kupujícího
nebo pro jeho osobu, od kupní smlouvy o dodávce zboží, které podléhá rychlé
zkáze, jakož i zboží, které bylo po dodání nenávratně smíseno s jiným
zbožím, od kupní smlouvy o dodávce zboží v uzavřeném obalu, které spotřebitel z
obalu vyňal a z hygienických důvodů jej není možné vrátit a od kupní
smlouvy o dodávce zvukové nebo obrazové nahrávky nebo počítačového
programu, pokud porušil jejich původní obal.
5.2. Nejedná-li
se o případ uvedený v čl. 5.1 obchodních podmínek či o jiný případ,
kdy nelze od kupní smlouvy odstoupit, má kupující v souladu s ustanovením §
1829 odst. 1 občanského zákoníku právo od kupní smlouvy odstoupit, a to do
čtrnácti (14) dnů od převzetí zboží, přičemž v případě, že předmětem kupní
smlouvy je několik druhů zboží nebo dodání několika částí, běží tato lhůta
ode dne převzetí poslední dodávky zboží. Odstoupení od kupní smlouvy musí
být prodávajícímu odesláno ve lhůtě uvedené v předchozí větě. Pro
odstoupení od kupní smlouvy může kupující využit vzorový formulář
poskytovaný prodávajícím, jenž tvoří přílohu obchodních podmínek.
Odstoupení od kupní smlouvy může kupující zasílat mimo jiné na adresu
provozovny prodávajícího či na adresu elektronické pošty
prodávajícího …….
5.3. V
případě odstoupení od kupní smlouvy dle čl. 5.2 obchodních podmínek se
kupní smlouva od počátku ruší. Zboží musí být kupujícím prodávajícímu
vráceno do čtrnácti (14) dnů od doručení odstoupení od kupní smlouvy
prodávajícímu. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, nese kupující náklady
spojené s navrácením zboží prodávajícímu, a to i v tom případě, kdy zboží
nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou.
5.4. V
případě odstoupení od kupní smlouvy dle čl. 5.2 obchodních podmínek vrátí
prodávající peněžní prostředky přijaté od kupujícího do čtrnácti (14) dnů
od odstoupení od kupní smlouvy kupujícím, a to stejným způsobem, jakým
je
prodávající od kupujícího přijal.
Prodávající je taktéž oprávněn vrátit plnění poskytnuté kupujícím již při
vrácení zboží kupujícím či jiným způsobem,pokud
s tím kupující bude souhlasit a nevzniknou tím
kupujícímu další náklady. Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy,
prodávající není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky kupujícímu
dříve, než mu kupující zboží vrátí nebo prokáže, že zboží prodávajícímu
odeslal.
5.5. Nárok
na úhradu škody vzniklé na zboží je prodávající oprávněn jednostranně
započíst proti nároku kupujícího na vrácení kupní ceny.
5.6. V
případech, kdy má kupující v souladu s ustanovením § 1829 odst. 1
občanského zákoníku právo od kupní smlouvy odstoupit, je prodávající také
oprávněn kdykoliv od kupní smlouvy odstoupit, a to až do doby převzetí
zboží kupujícím. V takovém případě vrátí prodávající kupujícímu kupní cenu
bez zbytečného odkladu, a to bezhotovostně na účet určený kupujícím.
5.7. Je-li
společně se zbožím poskytnut kupujícímu dárek, je darovací smlouva mezi
prodávajícím a kupujícím uzavřena s rozvazovací podmínkou, že dojde-li k
odstoupení od kupní smlouvy kupujícím, pozbývá darovací smlouva ohledně
takového dárku účinnosti a kupující je povinen spolu se zbožím
prodávajícímu vrátit i poskytnutý
dárek.
6. PŘEPRAVA A DODÁNÍ ZBOŽÍ
6.1. V případě, že je způsob
dopravy smluven na základě zvláštního požadavku kupujícího, nese kupující
riziko a případné dodatečné náklady spojené s tímto
způsobem dopravy.
6.2. Je-li
prodávající podle kupní smlouvy povinen dodat zboží na místo určené
kupujícím v objednávce, je kupující povinen převzít zboží při dodání.
6.3. V
případě, že je z důvodů na straně kupujícího nutno zboží doručovat
opakovaně nebo jiným způsobem, než bylo uvedeno v objednávce, je kupující
povinen uhradit náklady spojené s opakovaným doručováním zboží, resp.
náklady spojené s jiným způsobem doručení.
6.4. Při
převzetí zboží od přepravce je kupující povinen zkontrolovat neporušenost
obalů zboží a v případě jakýchkoliv závad toto neprodleně oznámit
přepravci. V případě shledání porušení obalu svědčícího o neoprávněném
vniknutí do zásilky nemusí kupující zásilku od přepravce převzít.
6.5. Další
práva a povinnosti stran při přepravě zboží mohou upravit zvláštní dodací
podmínky prodávajícího, jsou-li
prodávajícím vydány.
7. PRÁVA Z VADNÉHO PLNĚNÍ
7.1. Práva a povinnosti
smluvních stran ohledně práv z vadného
plnění se řídí příslušnými obecně závaznými
právními předpisy (zejména ustanoveními § 1914 až 1925, § 2099 až 2117 a §
2161 až 2174 občanského zákoníku a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně
spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů).
7.2. Prodávající
odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady. Zejména prodávající
odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující
zboží převzal:
7.2.1. má zboží
vlastnosti, které si strany ujednaly, a chybí-li ujednání, má takové
vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující
očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,
7.2.2. se zboží hodí k
účelu, který pro jeho použití prodávající uvádí nebo ke kterému se zboží
tohoto druhu obvykle používá,
7.2.3. zboží odpovídá
jakostí nebo provedením smluvenému vzorku nebo
předloze, byla-li jakost nebo provedení určeno
podle smluveného vzorku nebo předlohy,
7.2.4. je zboží v
odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a
7.2.5. zboží vyhovuje
požadavkům právních předpisů.
7.3. Ustanovení uvedená v čl.
7.2 obchodních podmínek se nepoužijí u zboží prodávaného za nižší cenu na
vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána, na opotřebení zboží způsobené
jeho obvyklým užíváním, u použitého zboží na vadu odpovídající míře
používání nebo opotřebení, kterou zboží mělo při převzetí kupujícím, nebo
vyplývá-li to z povahy zboží.
7.4. Projeví-li
se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že zboží bylo
vadné již při převzetí. Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která
se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.
7.5. Práva
z vadného plnění uplatňuje kupující u prodávajícího na adrese jeho
provozovny, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na
sortiment prodávaného zboží, případně i v sídle nebo
místě podnikání.
7.6. Další
práva a povinnosti stran související s odpovědností prodávajícího za vady
může upravit reklamační
řád prodávajícího.
8. DALŠÍ PRÁVA A POVINNOSTI SMLUVNÍCH STRAN
8.1. Kupující nabývá vlastnictví
ke zboží zaplacením celé kupní ceny zboží.
8.2. Prodávající
není ve vztahu ke kupujícímu vázán žádnými kodexy chování ve smyslu
ustanovení § 1826 odst. 1 písm. e) občanského zákoníku.
8.3. Vyřizování
stížností spotřebitelů zajišťuje prodávající prostřednictvím elektronické
adresy info@demo.cz. Informaci o vyřízení stížnosti kupujícího zašle
prodávající na elektronickou adresu kupujícího.
8.4. K
mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů z kupní smlouvy je příslušná
Česká obchodní inspekce, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00 Praha 2, IČ:
000 20869, internetová adresa: https://adr.coi.cz/cs. Platformu pro řešení
sporů on-line nacházející se na internetové
adrese http://ec.europa.eu/consumers/odr je možné využít při řešení sporů
mezi prodávajícím a kupujícím z kupní smlouvy.
8.5. Evropské
spotřebitelské centrum Česká republika, se sídlem Štěpánská 567/15, 120 00
Praha 2, internetová adresa: http://www.evropskyspotrebitel.cz je
kontaktním místem podle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č.
524/2013 ze dne 21. května 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line a o
změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o řešení
spotřebitelských sporů on-line).
8.6. Prodávající
je oprávněn k prodeji zboží na základě živnostenského oprávnění.
Živnostenskou kontrolu provádí v rámci své působnosti
příslušný živnostenský úřad. Dozor nad oblastí ochrany osobních údajů
vykonává Úřad pro ochranu osobních údajů. Česká obchodní inspekce vykonává
ve vymezeném rozsahu mimo jiné dozor nad dodržováním zákona č. 634/1992
Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů.
8.7. Kupující
tímto přebírá na sebe nebezpečí změny okolností ve smyslu § 1765 odst. 2
občanského zákoníku.
9. OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ
9.1. Ochrana osobních údajů
kupujícího, který je fyzickou osobou, je poskytována zákonem č. 101/2000
Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
9.2. Kupující
souhlasí se zpracováním těchto svých osobních údajů: jméno a příjmení,
adresa bydliště, identifikační číslo, daňové identifikační číslo, adresa
elektronické pošty, telefonní číslo a … (dále společně vše jen jako
„osobní údaje“).
9.3. Kupující
souhlasí se zpracováním osobních údajů prodávajícím, a to pro účely
realizace práv a povinností z kupní smlouvy a pro účely vedení
uživatelského účtu. Nezvolí-li kupující jinou možnost, souhlasí
se zpracováním osobních údajů prodávajícím také pro účely zasílání
informací a obchodních sdělení kupujícímu. Souhlas se zpracováním osobních
údajů v celém rozsahu dle tohoto článku není podmínkou, která by sama o
sobě znemožňovala uzavření kupní smlouvy.
9.4. Kupující
bere na vědomí, že je povinen své osobní údaje (při registraci, ve svém
uživatelském účtu, při objednávce provedené z webového rozhraní obchodu)
uvádět správně a pravdivě a že je povinen bez zbytečného odkladu informovat
prodávajícího o změně ve svých osobních údajích.
9.5. Zpracováním
osobních údajů kupujícího může prodávající pověřit třetí osobu, jakožto
zpracovatele. Kromě osob dopravujících zboží nebudou osobní údaje
prodávajícím bez předchozího souhlasu kupujícího předávány
třetím osobám.
9.6. Osobní
údaje budou zpracovávány po dobu neurčitou. Osobní údaje budou zpracovávány
v elektronické podobě automatizovaným způsobem nebo v tištěné podobě
neautomatizovaným způsobem.
9.7. Kupující
potvrzuje, že poskytnuté osobní údaje jsou přesné a že byl poučen o tom, že
se jedná o dobrovolné poskytnutí osobních údajů.
9.8. V
případě, že by se kupující domníval, že prodávající nebo zpracovatel (čl.
9.5) provádí zpracování jeho osobních údajů, které je v rozporu
s ochranou soukromého a osobního života kupujícího nebo v rozporu se
zákonem, zejména jsou-li osobní údaje nepřesné s ohledem na účel jejich
zpracování, může:
9.8.1. požádat
prodávajícího nebo zpracovatele o vysvětlení,
9.8.2. požadovat, aby
prodávající nebo zpracovatel odstranil takto vzniklý
stav.
9.9. Požádá-li kupující o informaci o zpracování svých osobních údajů, je mu prodávající povinen tuto informaci předat. Prodávající má právo za poskytnutí informace podle předchozí věty požadovat přiměřenou úhradu nepřevyšující náklady nezbytné na poskytnutí informace.
10. ZASÍLÁNÍ OBCHODNÍCH SDĚLENÍ A UKLÁDÁNÍ COOKIES
10.1. Kupující
souhlasí se zasíláním informací souvisejících se zbožím, službami nebo
podnikem prodávajícího na elektronickou adresu kupujícího a dále
souhlasí se zasíláním obchodních sdělení prodávajícím na elektronickou
adresu kupujícího.
10.2. Kupující
souhlasí s ukládáním tzv. cookies na jeho počítač. V případě, že je nákup
na webové stránce možné provést a závazky prodávajícího z kupní smlouvy
plnit, aniž by docházelo k ukládání tzv. cookies na počítač kupujícího,
může kupující souhlas podle předchozí věty
kdykoliv odvolat.
11. DORUČOVÁNÍ
11.1. Kupujícímu může být doručováno na elektronickou adresu kupujícího.
12. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
12.1. Pokud vztah založený
kupní smlouvou obsahuje mezinárodní (zahraniční) prvek, pak strany
sjednávají, že vztah se řídí českým právem.
12.2. Volbou práva dle
čl. 12.1 obchodních podmínek není spotřebitel zbaven ochrany, kterou
mu poskytují ustanovení právního řádu, od nichž se nelze smluvně odchýlit,
a jež by se v případě neexistence volby práva jinak použila dle ustanovení
čl. 6 odst. 1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 593/2008 ze dne
17. června 2008 o právu rozhodném pro smluvní závazkové vztahy (Řím I).
12.3. Je-li
některé ustanovení obchodních podmínek neplatné nebo neúčinné, nebo se
takovým stane, namísto neplatných ustanovení nastoupí ustanovení, jehož
smysl se neplatnému ustanovení co nejvíce přibližuje. Neplatností nebo
neúčinností jednoho ustanovení není dotčena platnost
ostatních ustanovení.
12.4. Kupní smlouva
včetně obchodních podmínek je archivována prodávajícím v elektronické
podobě a není přístupná.
12.5. Přílohu obchodních
podmínek tvoří vzorový formulář pro odstoupení od kupní smlouvy.
12.6. Kontaktní
údaje prodávajícího: adresa pro doručování ……, adresa elektronické
pošty ……, telefon …….
V….……
dne….……
…..……
[1] Vzorové
obchodní podmínky APEK jsou určeny pro koncové uživatele – provozovatele
elektronických obchodů. Tento dokument tak není určen k jeho dalšímu
úplatnému nabízení třetím osobám či k podpoře podnikatelské činnosti
třetích osob nespočívající v prodeji zboží spotřebitelům. Všechna práva
vyhrazena.
Jedná se o vzorový dokument, přičemž
nesprávná aplikace na nevhodné případy či změny ve
vzorovém textu mohou vést k negativním právním
důsledkům. I z těchto důvodů doporučujeme využití vzorových obchodních
podmínek pro určitý internetový obchod vždy konzultovat s právním
zástupcem.
Upozorňujeme, že Česká obchodní inspekce,
jednotlivé inspektoráty Česká obchodní inspekce či konkrétní pracovníci
Česká obchodní inspekce mohou při své činnosti zajmout jiný výklad obecně
závazných právních předpisů, než ze kterého vychází text obchodních
podmínek.
Obchodní podmínky nejsou propagačním dokumentem a
jejich účelem je úprava práv a povinností mezi prodávajícím
a kupujícím.
Komentáře k textu jsou uváděny pro snazší
orientaci. Upozornění na jednotlivé povinnosti vyplývající z obecně
závazných právních předpisů je podáváno bez nároku na úplnost.
Ustanovení § 435 odst. 1 občanského zákoníku:
„Každý podnikatel musí uvádět na obchodních listinách a v rámci
informací zpřístupňovaných veřejnosti prostřednictvím dálkového
přístupu své jméno a sídlo. Podnikatel zapsaný v obchodním rejstříku uvede
na obchodní listině též údaj o tomto zápisu včetně oddílu a vložky;
podnikatel zapsaný v jiném veřejném rejstříku uvede údaj o svém zápisu do
tohoto rejstříku; podnikatel nezapsaný ve veřejném rejstříku uvede údaj o
svém zápisu do jiné evidence. Byl-li podnikateli přidělen identifikující
údaj, uvede i ten.“
Vzor obchodních podmínek je určen pro právní
vztahy mezi podnikatelem (dodavatelem) a spotřebitelem a vzor tak není
vhodný mimo jiné pro použití v tzv. obchodně-závazkových vztazích. Vzor
obchodních podmínek neupravuje situace, kdy je dodáván digitální obsah.
Vzor obchodnich podmínek není vhodný pro situace, kdy je kupní smlouva
uzavírána telefonicky.
Ustanovení § 1826 odst. 1 písm. b) občanského
zákoníku: „Při použití elektronických prostředků uvede podnikatel i údaje o
jazycích, ve kterých lze smlouvu uzavřít…“
Ustanovení § 5
odst. 1 písm. c) zákona o ochraně osobních údajů: „Správce je povinen
zpracovat pouze přesné osobní údaje, které získal v souladu s tímto
zákonem. Je-li to nezbytné, osobní údaje aktualizuje…“
Ustanovení §
1827 odst. 2 občanského zákoníku: „Uzavírá-li se smlouva za
použitíelektronických prostředků, poskytne podnikatel spotřebiteli
v textové podobě kromě znění smlouvy i znění všeobecných obchodních
podmínek.“ Textová podoba je zachována, jsou-li údaje poskytnuty takovým
způsobem, že je lze uchovat a opakovaně zobrazovat. Podle rozhodnutí
Soudního dvora EU nepostačuje pouhé uvedení podmínek na
webové stránce.
Ustanovení § 1811 odst. 2 občanského zákoníku:
„Směřuje-li jednání stran k uzavření smlouvy a tyto skutečnosti nejsou
zřejmé ze souvislostí, sdělí podnikatel spotřebiteli v dostatečném
předstihu před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel učiní
závaznou nabídku…
b) označení zboží nebo
služby a popis jejich hlavních vlastností,
c) cenu zboží nebo služby, případně způsob jejího
výpočtu včetně všech daní a poplatků,
d)
způsob platby a způsob dodání nebo plnění…
Ustanovení §
12 odst. 2 zákona o ochraně spotřebitele: „Informace o ceně nebo okolnost,
že informace je neúplná anebo chybí, nesmí zejména vzbuzovat zdání, že: a)
cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti, b) stanovení ceny závisí na
okolnostech, na nichž ve skutečnosti nezávisí, c) v ceně jsou zahrnuty
dodávky výrobků, výkonů, prací nebo služeb, za které se ve
skutečnosti platí zvlášť, d) cena byla nebo bude zvýšena, snížena nebo
nezměněna, i když
tomu tak není, e)
vztah ceny a užitečnosti nabízeného výrobku nebo služby a ceny a
užitečnosti srovnatelného výrobku nebo služby je takový, jaký ve
skutečnosti není.“
Ustanovení § 11a zákona o ochraně spotřebitele:
„Při prodeji zboží nebo poskytování služeb elektronickými prostředky
prostřednictvím internetových stránek je prodávající povinen spotřebitele
předem zřetelným způsobem informovat o tom, zda platí nějaká omezení
pro dodání zboží nebo poskytnutí …“
§ 1811 odst. 2 písm. e) občanského zákoníku:
„Směřuje-li jednání stran k uzavření smlouvy a tyto skutečnosti nejsou
zřejmé ze souvislostí, sdělí podnikatel spotřebiteli v dostatečném
předstihu před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel učiní
závaznou nabídku… náklady na dodání, a pokud tyto náklady nelze stanovit
předem, údaj, že mohou být dodatečně účtovány…
Ustanovení §
1826 odst. 3 občanského zákoníku: „Před podáním objednávky musí být při
použití elektronických prostředků spotřebiteli umožněno zkontrolovat a
měnit vstupní údaje, které do objednávky vložil.“
Ustanovení §
1827 odst. 1 občanského zákoníku: „Podá-li spotřebitel objednávku
prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku, je podnikatel
povinen prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku neprodleně
potvrdit její obdržení; to neplatí při uzavírání smlouvy výlučně výměnou
elektronické pošty nebo obdobnou individuální komunikací.“
Ustanovení §
1820 odst. 1 písm. a) občanského zákoníku: „Směřuje-li jednání stran k
uzavření smlouvy a používá-li při něm podnikatel výhradně alespoň jeden
komunikační prostředek, který umožňuje uzavřít smlouvu bez současné fyzické
přítomnosti stran …, sdělí podnikatel spotřebiteli v dostatečném předstihu
před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel učiní závaznou
nabídku také…náklady na prostředky komunikace na dálku, pokud se liší od
základní sazby…“
Ustanovení § 11a zákona o ochraně spotřebitele:
„Při prodeji zboží nebo poskytování služeb elektronickými prostředky
prostřednictvím internetových stránek je prodávající povinen spotřebitele
předem zřetelným způsobem informovat o tom, … jaké způsoby platby
jsou přijímány.“
Ustanovení § 3 odst. 2 zákona o ochraně
spotřebitele: „Prodávající nesmí po spotřebiteli v souvislosti s použitým
způsobem placení požadovat poplatek převyšující náklady, které
prodávajícímu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají.“
Ustanovení §
1820 odst. 1 písm. b občanského zákoníku: „Směřuje-li jednání stran k
uzavření smlouvy a používá-li při něm podnikatel výhradně alespoň jeden
komunikační prostředek, který umožňuje uzavřít smlouvu bez současné fyzické
přítomnosti stran …, sdělí podnikatel spotřebiteli v dostatečném předstihu
před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel
učiní závaznou nabídku také…údaj o
případné povinnosti zaplatit zálohu nebo obdobnou platbu,
je-li vyžadována…“
Tuto informaci je prodávající povinen uvést
na základě ustanovení § 25 zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, a to v
případě, kdy přijímá platby v hotovosti či platební kartou. Znění informace
je stanoveno přímo zákonem (přestože nedává zcela smysl).
Upozorňujeme
na ustanovení § 1830 občanského zákoníku: „Pokud podnikatel umožňuje
spotřebiteli odstoupit prostřednictvím vyplnění a odeslání vzorového
formuláře pro odstoupení od smlouvy na internetových stránkách, potvrdí
spotřebiteli bez zbytečného odkladu v textové podobě jeho přijetí.“
Upozorňujeme,
že při prodeji použitých věcí či vadných věcí prodávaných z toho důvodu za
nižší cenu se použije odlišná právní úprava.
Ustanovení §
13 zákona o ochraně spotřebitele: „Prodávající je povinen spotřebitele
řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného
plnění (dále jen "reklamace"), spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci
uplatnit.“
Ustanovení § 15 odst. 2 zákona o ochraně
spotřebitele: „Prodávající je povinen vydat spotřebiteli na jeho žádost
písemné potvrzení o povinnostech z vadného plnění v rozsahu
stanoveném zákonem.“
Ustanovení § 1811 odst. 1 písm. f) občanského
zákoníku: „Směřuje-li jednání stran k uzavření smlouvy a tyto skutečnosti
nejsou zřejmé ze souvislostí, sdělí podnikatel spotřebiteli v dostatečném
předstihu před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel učiní
závaznou nabídku…údaje o právech vznikajících z vadného plnění, jakož i o
právech ze záruky a další podmínky pro uplatňování těchto práv…“
Ustanovení §
2172 občanského zákoníku: „Práva z vady se uplatňují u prodávajícího, u
kterého věc byla koupena. Je-li však … uvedena jiná osoba určená k opravě,
která je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní
kupující právo na opravu u toho, kdo je určen k provedení opravy. Osoba
takto určená k opravě provede opravu ve lhůtě dohodnuté mezi prodávajícím a
kupujícím při koupi věci.“
Ustanovení § 19 odst. 1 zákona o ochraně
spotřebitele: „S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná
osoba, 13) je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli
provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment
prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě
podnikání. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o
tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob
vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a
způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o
provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění
zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k
provedení opravy."
Ustanovení § 2173 občanského zákoníku:
„Uplatní-li kupující právo z vadného plnění, potvrdí mu druhá strana v
písemné formě, kdy právo uplatnil, jakož i provedení opravy a dobu
jejího trvání.“
Ustanovení § 14 odst. 1 zákona o
ochraně spotřebitele: „Prodávající informuje spotřebitele jasným,
srozumitelným a snadno dostupným způsobem o subjektu mimosoudního řešení
spotřebitelských sporů, který je pro daný typ nabízeného, prodávaného,
poskytovaného nebo zprostředkovaného výrobku nebo služby věcně příslušný.
Informace musí zahrnovat též internetovou adresu tohoto subjektu. Jestliže
prodávající provozuje internetové stránky, uvede tyto informace i na těchto
internetových stránkách. Pokud smlouva uzavřená mezi prodávajícím a
spotřebitelem odkazuje na obchodní podmínky, uvede informace podle věty
první a druhé rovněž v těchto obchodních podmínkách.“
Ustanovení čl.
14 odst. 1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 ze dne
21. května 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line a o změně nařízení
(ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o řešení spotřebitelských
sporů on-line): "Obchodníci usazení v Unii, kteří uzavírají kupní smlouvy
či smlouvy o poskytování služeb on-line, a internetová tržiště usazená v
Unii uvedou na svých internetových stránkách elektronický odkaz
na platformu pro řešení sporů on-line. Tento odkaz musí být pro
spotřebitele snadno
dostupný."
Od 28/5/2018 nabývá účinnosti Nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně
fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném
pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o
ochraně osobních údajů), přičemž ustanovení obchodních podmínek v této
oblasti budou muset být změněna.
Doplnit další osobní údaje, které jsou
prodávajícím zpracovávány - osobním údajem je jakákoliv informace týkající
se určeného nebo určitelného subjektu údajů. Subjekt údajů se považuje za
určený nebo určitelný, jestliže lze subjekt údajů přímo či nepřímo
identifikovat…
Dle názoru ÚOOÚ by měla být kupujícímu v
uživatelském rozhraní dána možnost souhlas se zpracováním pro zasílání
obchodních sdělení odmítnout (již při registraci do
internetového obchodu).
Ustanovení § 1826 odst. 1 písm. a) občanského
zákoníku: „Při použití elektronických prostředků uvede podnikatel i údaje
zda uzavřená smlouva bude u něho uložena a zda k ní umožní
spotřebiteli přístup…“
Ustanovení § 1811 odst. 2 písm. a) občanského
zákoníku: „Směřuje-li jednání stran k uzavření smlouvy a tyto skutečnosti
nejsou zřejmé ze souvislostí, sdělí podnikatel spotřebiteli v dostatečném
předstihu před uzavřením smlouvy nebo před tím, než spotřebitel učiní
závaznou nabídku…svoji totožnost, popřípadě telefonní číslo nebo adresu pro
doručování elektronické pošty nebo jiný kontaktní údaj,“
Ustanovení čl.
14 odst. 1 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 524/2013 ze dne
21. května 2013 o řešení spotřebitelských sporů on-line a o změně nařízení
(ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (nařízení o řešení spotřebitelských
sporů on-line): „Obchodníci usazení v Unii, kteří uzavírají kupní
smlouvy nebo smlouvy o poskytování služeb on-line, uvedou rovněž svoji
e-mailovou adresu.“